Nøkkelord
Tjenestedesign, Service blueprint, Figma, Designsløyfa (prosessmodell), velferdsteknologi
Beskrivelse
Prosjektet handlet om å synliggjøre mulighetene med velferdsteknologi gjennom et mobilt visningshjem. Oppdragsgiveren var HelseINN, en organisasjon som jobber med innovasjon og utvikling i helsesektoren. De ønsker å motivere innbyggere til å ta mer ansvar for egen helse og forebygge utfordringer i alderdommen. HelseINN hadde utviklet en prototype av et mobilt visningshjem i form av en koffert som inneholdt ulike typer velferdsteknologi for eldre og andre sårbare grupper. Kofferten var laget slik at det skulle være enkelt å frakte med seg teknologien og presentere den for innbyggere, for eksempel på en stand. Denne løsningen skulle vi bygge videre på i vårt prosjekt.
Ferdig resultat
Jeg jobbet sammen med to medstudenter i dette prosjektet. Målgruppen var rådgivere for velferdsteknologi og superbrukere i helsetjenesten. De er personer som kan stå på stand og presentere teknologien for innbyggere. Vi antok at de hadde begrenset kunnskap om velferdsteknologi og derfor trengte lett tilgjengelig informasjon for å lære om utstyret i forkant av presentasjoner.
Vi utviklet to kortstokker og en prototype av en nettside som fungerer som hjelpemidler for presentasjon av velferdsteknologien i det mobile visningshjemmet. Kortene gjør det mulig å lære om de ulike teknologiene og hvordan de brukes i praksis gjennom korte scenarioer. Nettsiden fungerer som støttemateriale til kortene, med mer informasjon og mulighet for å vise innholdet direkte til innbyggere.
Kortstokkene for velferdsteknologi:
Kortstokkene. Den ene viser informasjon om velferdsteknologiene og den andre presenterer scenarioer.
Et eksempel på hvordan et velferdsteknologikort ser ut.
Et eksempel på hvordan et scenariokort ser ut.
Prototype av nettsiden:
Klikk på bildet for større visning. Siden viser en oversikt over ulike typer velferdsteknologier.
Et eksempel på hvordan en side for en spesifikk type velferdsteknologi ser ut.
Min rolle og hva jeg lærte
Prosjektet ble gjennomført i tett samarbeid med de to andre på gruppa. Vi strukturerte arbeidet etter designsløyfa, en prosessmodell som hjalp oss å holde fokus gjennom de ulike fasene. Jeg bidro aktivt med mine tanker og idéer underveis. Samarbeidet ga meg erfaring med å dele og bygge videre på andres idéer, og sammen klarte vi å sikre god fremdrift i prosjektet.
Dette var mitt første møte med fagområdet tjenestedesign. Jeg lærte å se en problemstilling i sin helhet, fra start til slutt, og ta hensyn til alle berørte aktører gjennom et aktørkart. Jeg fikk også erfaring med å visualisere prosessen i en service blueprint, samt å presentere sluttproduktet som en pitch for oppdragsgiveren sammen med gruppen min.