Nøkkelord
Designsystem, Figma, komponenter, tverrfaglig samarbeid, Design Thinking-rammeverket
Beskrivelse
Jeg var med på å utvikle et nytt brukergrensesnitt og designsystem for NTNUs system for oppfølging av studiekvalitet. Oppgaven ble gjort på oppdrag fra en prosjektgruppe ved universitetet som jobber med å utvikle et nytt kvalitetssystem. Jeg samarbeidet med tre andre studenter – én fra interaksjonsdesign og to fra grafisk design. Sammen utviklet vi en løsning som var funksjonell, estetisk gjennomarbeidet og tilpasset brukernes behov. Målet var at dette skulle danne grunnlaget for videreutviklingen av dagens utdaterte system.
Ferdig resultat
Løsningen vi utviklet fikk navnet Kvalia. For å avgrense prosjektets omfang valgte vi å fokusere på prosessen med å gjennomføre emneevaulering. Målgruppen var emneansvarlige og referansegruppemedlemmer. Hi-fi prototypen består av tre ulike brukerforløp i Figma. Den dekker hele prosessen fra å opprette studentevaluering, til å skrive referansegrupperapport og publisere emnerapport. Designsystemet bygger på NTNUs etablerte profil, men er videreutviklet for å skape et mer moderne og funksjonelt uttrykk.​​​​​​​
Brukerforløp 1: Opprette studentevaluering
Dashbordet som emneansvarlige ser når de logger inn på Kvalia.
Opprettelse av ny referansegruppe.
Brukerforløp 2: Skrive referansegrupperapport
Side for referansegruppemedlemmer med oversikt over emnene de representerer.
Klikk på bildet for større visning. Siden der referansegruppemedlemmer skriver rapporten sin.
Brukerforløp 3: Skrive og publisere emnerapport
Side for emneansvarlige med oversikt over emnene de representerer.
Siden der emneansvarlig skriver emnerapporten sin.
Min rolle og hva jeg lærte
I innsiktsfasen hadde jeg hovedansvaret for å observere og ta detaljerte notater under intervjuene vi gjennomførte. Informasjonen brukte vi til å definere et konkret problemområde for prosjektet. Deretter bidro jeg aktivt i idéutviklingen og utformingen av en lo-fi prototype som vi så testet med emneansvarlige ved NTNU. Jeg ledet de første brukertestene, der jeg ga deltakerne oppgaver, stilte spørsmål og samlet inn tilbakemeldinger. Under utviklingen av hi-fi prototypen i Figma hadde jeg ansvaret for å bygge deler av strukturen i løsningen ved bruk av komponenter.
Prosjektet ga meg verdifull erfaring med tverrfaglig samarbeid og utvikling av et designsystem fra grunnen av. Gjennom samarbeidet med grafisk design-studentene lærte jeg mer om visuell kommunikasjon og betydningen av estetiske detaljer i brukeropplevelsen. Jeg lærte også hvor viktig et godt strukturert designsystem er for å effektivisere prototyping, og ble utfordret til å lage gode komponenter i Figma. Dette ga meg en bedre forståelse for systematisk oppbygging av design. ​​​​​​​
Back to Top